Sunday, April 5, 2009

Burung, Kopi dan Matahari

Hampir pukul 3 pagi. Mata aku masih segar. Bugar? Barangkali kerana penangan kopi yang dibancuh untuk menonton bola tadi. Sudah agak sejuk. Ku hirup lagi. Perlahan-lahan. Cangkir yang terakhir harap-nya. Aku mahu tidur selepas ini.

Tuhan, aku mahu-kan tidur yang aman. Agar bisa aku bangkit dan menikmati saat terbit-nya mentari pagi. Aku tidak mahu lagi terjaga dan tersentak dari lena-ku di malam hari. Melayan jiwa yang tidak tenteram akhir-akhir ini. Namun, untuk mengeluh bukan-lah jalan penyelesaian yang terbaik.

Agak lama tidak menulis. Agak lama tidak melukis. Kepada 'followers', mohon kemaafan. Maaf juga kepada rakan-rakan bloggers yang lain. Tidak punya kesempatan untuk membaca nukilan kalian. Bukan tidak mahu, tapi ruang dan medium agak keterbatasan sekarang. Mungkin aku perlu mencari ruang baru. Medium baru. Ya, dan juga ilham baru.

Aku agak sibuk sekarang. Berniaga kecil-kecilan. Cari duit sampingan. Bukan-lah kali pertama berniaga. Tapi kali ini aku mahu lebih serius. Kerana apa kamu bertanya? Kerana daripada sepuluh cabang rezeki, sembilan adalah dari berniaga. Itu sahaja.

Apa yang penting, sekurang-kurang-nya aku sibuk. Sibuk dari memikir-kan persoalan dan rasa yang hadir tanpa aku pinta. Tapi kadang-kadang, aku tidak boleh berbuat apa-apa kalau ia hadir. Memang serabut jadi-nya hotak aku ini.

Sigh~

Cukup-lah barangkali. Aku mahu tidur. Liverpool pun dah menang lagi. Tapi Benayoun si Yahudi celaka itu juga yang menyumbat gol. Punya-lah ramai pemain, kenapa dia jugak yang jadi scorer? Kalau mana-mana pemain Fulham sumbat gol sendiri pun, aku tidak kisah.

Sudah-sudah lah. Pergi tidur. Kelak semakin banyak aku mengarut. Aku tidak pasti bila lagi boleh menulis. Sekadar berdoa dan berharap, semua-nya akan baik kelak.

Selamat malam. Tidur erat. Mimpi yang manis. (Aneh bunyi-nya direct translation sebegini)

Huh, sudah pagi rupa-nya. Selamat pagi!

4 comments:

Hafizzul Kamarudin said...

yeay..aku org pertame mengomen.... pukul 4.19 pagi aku x tdo lg nih yoe...

Afida Anuar said...

Yoe,aku doakan moga mu jd seorang peniaga yang berjaya suatu hari nnti....entah2 skrng ni hasil pendapatan perniagaan mu tu lagi banyak dari gaji yg xxxx kasi tak?erkk

KakiTangan said...

lama xbaca

razor said...

siang cari rezeki
malam istirehat