Friday, January 8, 2010

Beri Chenta Itu Waktu


Saat datang mendung itu, terasa datang bersama angin kecewa dan hampa. Tapi jangan sesekali biarkan ia terus membaluti jiwa mu, hati mu. Kerana segala apa yang di ucap-kan bukan terbit langsung dari minda kita. Hanya permainan emosi dan di marak-kan oleh hembusan bisikan syaitan.

Hidup memang tidak pernah adil kepada kita. Kerana itu ia dipanggil kehidupan. Di sini bukan syurga. Di sini bukan tempat untuk kita mengharap-kan kesempurnaan. Kerana tiada apa yang sempurna di sini. Tapi di sini kita bisa lihat di mana diri kita.

Secekal mana hati ini. Sekuat mana jiwa ini. Seteguh mana tali ini.

Jangan biar-kan jasad kita hanyut di bawa arus sengsara itu. Jangan. Kelak roh akan mencari dan mempersalah-kan kamu. Chenta bukan alasan untuk minta difahami. Tetapi chenta adalah untuk kamu memahami.

Beri ruang dan waktu untuk bebas bergerak. Kerana untuk memahami chenta bukan hanya sekadar satu malam. Bukan juga sekadar sepurnama. Kadang-kala bertahun lama-nya. Kadang-kala juga hingga mati, masih tidak memahami erti chenta.

Sekurang-kurang nya bersyukur-lah jika kamu telah berusaha untuk memahami-nya. Kerana tidak ramai yang cuba untuk memahami. Ramai yang hanya minta di fahami.

Tidak salah. Aku tidak pernah bilang salah untuk di fahami, wahai chenta.

Jangan dipaksa bahagia itu datang. Ia tidak akan datang. Tapi bina-lah bahagia itu. Jangan di tutup minda kamu untuk ke jalan bahagia itu. Kerana hanya minda dan hati yang terbuka sahaja mampu melihat jalan itu.

Dengar, lihat dan teliti apa yang aku tutur-kan.
Aku bercakap bahasa kamu, bahasa ibunda kamu, bahasa yang kamu mampu mengerti.
Buang rasa rendah diri dan sekatan minda itu.

Kamu damba-kan masa dan waktu untuk berubah.
Dia perlu-kan masa dan waktu untuk fahami chenta.

Nyata di sini masa adalah watak utama. Aku bilang, "masa', bukan "Musa". Mengerti?

Jangan-lah mengharap-kan kesempurnaan. Kerana tiada siapa antara kita yang sempurna. Biar-kan saja masa dan waktu berbicara untuk kita.
Biar-kan saja masa dan waktu menentukan-nya.

Harapan sentiasa ada. Tinggal untuk kita untuk terus menyala-kan nya atau memadam-kan nya. Memadam-kan harapan sama seperti kita berputus asa dengan Tuhan. Harap-nya kewarasan masih milik kita.

5 comments:

Afida Anuar said...

apabila orang berchenta berbicara...hehe..

StingRay said...

wow....


sekali lagi...wow....

mia said...

2 thumbs up! ;)

violet_abbey said...

that's pretty nice lines..

wr@ said...

love needs time to bloom :)
once it bloom, it will keep bloom all the time

p/s:it's been so long that i have not visit this blog..