Monday, September 15, 2008

90:10

Ratio di atas adalah kuota yg baru di minta oleh pengusaha seni atau lebih tepat lg, penulis lagu, pelirik, penyanyi. Senang cerita karyawan-lah kpd Kementerian Penerangan agar stesen-stesen radio swasta menyiarkan 90% lagu2 tempatan dan hanya 10% lagu luar.

Bagi aku, ada pro dan kontra-nya. Sebagai peminat muzik(hanya peminat, bukan penggiat), aku terfikir sudah terlalu teruk-kah mutu lagu-lagu tempatan? Sehingga tidak mendapat tempat di stesen radio swasta? Radio swasta menjalankan modus operandi (mcm ayat Harian Metro la plak) sebagai satu entiti bisnes, yang bergantung sepenuhnya kepada pengiklanan. Dan bagaimana mereka hendak meyakinkan pengiklan? Dengan menarik seramai mungkin pendengar. Dan bagaimana utk menarik pendengar? Dengan menyiarkan lagu-lagu yang disukai oleh para pendengar....

Secara jujur-nya, memang akhir-akhir ini kebanyakkan lagu-lagu luar terutama dari seberang lebih 'catchy' dan sedap di dengar. Tapi itu tak bermakna lagu-lagu kita tak ada yg bagus. Cuba imbas kembali zaman 90-an. Aku rasa pada waktu itu lah lagu-lagu kita sangat merudum kualiti nya. Semua-nya lagu tangkap leleh, jiwang, putus cintan yg semuanya melankolik dan tangkap syahdu. Nasib baik juga aku pada waktu itu diperkenalkan dengan lagu-lagu Cromok(thanx Xoll, kerana 'introduce' kat aku diorang nih), Butterfingers, OAG, Bloodymarry dan lain-lain yang pada waktu itu masih lagi bersembunyi di 'bawah tanah'.


"Tapi sekarang dah 2008, bro"

"Jap laa..tak habes cerite lagi"

Akhir-akhir ini sudah banyak 'band' 'bawah tanah' yg mula keluar. Malah Butterfingers pun dah mula menyanyikan lagu dlm BM..'Grunge is dead?'.
Mereka pun dah mengubah halatuju mereka daripada menjadikan Nirvana sebagai idola. Sekarang ni nampak gaya seolah nya mereka dah mula 'follow' Radiohead. Cuba perhati kan lagu dan lirik mereka, terutama bermula dari album 'Selamat Tinggal Dunia'. Eh, apsal aku melalut cerita pasal diorang pulak..?



Ok, kembali ke pangkal jalan..uhuk!

Bagi aku, karyawan ini takut untuk bersaing secara sihat. Sampai bila kita ingin dilindungi?
Cuba hasilkan sesuatu yg berkualiti. Lagu yang baik bukan hanya dinilai pada betapa abstrak- nya muzik yang kamu tulis itu, betapa puitis-nya lirik itu.

"Lu tak berjiwa seni laa,bro"

Memang, aku suka pada lagu yg puitis, muzik yg indah. Tapi jangan laa mengarut sangat. Bila kau sedang memandu, buka radio, kamu mendengar lagu untuk menghilangkan bosan, melayan halwa telinga, bukan utk memerah otak berfikir maksud-maksud di sebalik lirik dan muzik yg penuh abstrak itu. Ambil contoh Hujan. Lirik diorang entah hapa-hapa. Main hentam je tulis. Tapi kenapa mereka popular sekarang? Sebab muzik yg dibawakan ringan, mudah diikuti, seronok di dengar.

Kesimpulan-nya, jangan takut untuk bersaing. Kalau kamu hasilkan sesuatu yg berkualiti, orang akan tau dan gemarkannya. Tapi kalau dalam album tu ada 10 lagu, 1 atau 2 je yang 'best', jangan salahkan pendengar. Mereka membayar utk mendengar. Dan aku membeli album kamu menggunakan wang ringgit aku, bukan bulu hidung. Kalau wang itu senang di dapati seperti mendapatkan bulu hidung, aku tak akan komplen pasal kualiti lagu yg kamu hasilkan. Bila pendengar beli album artis luar, kamu kata mereka tak patriotik, tak menyokong industri muzik tempatan. Tapi lihat dahulu kualiti album yang kamu keluarkan. Aku bukan membenci kalian, tapi aku mahu kalian hasilkan sesuatu yg boleh dibanggakan. Aku tidak mahu kalian hasilkan lagu syok sendiri.

Kali terakhir aku beli album artis tempatan adalah pada 2006, album M.Nasir bertajuk 'Sang Pencinta'. Aku beli sebab nak menyokong industri muzik tanah air laa (kononnya). Beliau pun dah lama tak keluarkan album. Dan juga digelar sifu. Tapi aku kecewa. Daripada 10 lagu dlm album tu, ade laa dlm 3 kot yg boleh layan. Yang lain tu~tak dengar pun takpe.
Macam bukan lagu M.Nasir.
"Lu tak berjiwa seni, bro"

Ok lah aku tak berjiwa seni. 'Maybe' aku tak faham apa yang dia tulis.
Tapi utk seorang 'student' pada waktu itu, RM16.00 yang dikeluarkan untuk membeli sekeping kaset yg tidak mencapai gred A, amat lah besar maknenya. Boleh buat belanja makan 2 hari tu.

Lepas tu, aku tak beli dah album dari artis tempatan. Curik dari PC orang je. Atau 'download'.

'Tepuk dada tanya selera'

No comments: