Thursday, September 25, 2008

Bila LRT bercium

Petang semalam, sekali lagi berlaku perlanggaran antara 2 gerabak LRT berhampiran stesen Bukit Jalil. 'Six injured in LRT accident'- Laporan dari The Star. Kalau kalian boleh imbas kembali, ini kejadian kedua dalam masa 2 tahun. Bagi aku ini salah satu malapetaka kecil yang terjadi dalam komuniti kita.

2 gerabak Star-LRT sedang 'bercium'

Ya, mereka boleh memberi alasan kerosakan teknikal atau kecuaian pemandu. Tapi atas dasar apa yang membawa kepada alasan tersebut? Korupsi dan kerja sambil lewa. Aku malas nak sentuh pasal korupsi. Kalian boleh tengok sendiri fenomena retak dan runtuh yang berlaku kebelakangan ni.

MRR2 - 30 rekahan. Samy Vellu kata, faktor cuaca. RM70 juta disalurkan untuk kerja baik pulih. Masih lagi retak. Apa cerita, bai?

Bumbung dewan sekolah menengah runtuh di Terengganu.

Pejabat orang asli runtuh di Perak.

Spesifikasi tak pernah ikut tahap piawai yang ditetapkan.

Perkakas harga RM50, 'claim' sampai RM500 (macam kes di sebuah institut kemahiran satu masa dulu - tak perlu aku tuliskan nama). Jadi macam mana sekarang?

Kerja sambil lewa pulak. Perlu aku huraikan? Tak payah lah rasanya. Cuba kamu guna kan perkhidmatan komuter. Pasti kamu sakit hati. Tak pernah tepati masa. Aku rasa dalam banyak-banyak benda, komuter lah yang paling banyak aku maki. Membuang masa, merosakkan program orang, sendat, asyik rosak. Hish, kurang pahala puasa aku.

Kata Nabil, "Lu pikirlah sendiri!"

Aku bersimpati kepada mangsa kemalangan LRT semalam. Sebagai bekas pengguna LRT sepenuh masa dulu, aku faham situasi dan perasaan mereka. Dalam keadaan letih baru balik kerja, berhimpit-himpit macam sardin, cium ketiak orang(aku tak pernah kena, sbb aku tinggi), menghidu pelbagai jenis aroma 'harum'..Nak lagi best, kalau time-time berhimpit tu, ada orang kentut. Peh! Memang bedebah rasa. Tapi nak tuduh pun tak boleh. Mana nak 'detect' si pengentut tu, kalau dah ramai-ramai camtu. Takpe lah, mungkin dia dah cuba menahan angin liar itu, tapi gagal.

Sepanjang menjadi pengguna sepenuh masa LRT, aku bernasib baik tidak pernah terlibat dalam kemalangan. Rosak tu, selalu-lah. Ya, aku bernasib baik, sama seperti aku bernasib baik tidak pernah 'kantoi' keluar malam sepanjang 5 tahun di asrama dulu.(Cerita lain kali). Tapi aku tak dapat bayangkan derita mereka yang terpaksa menggunakan komuter setiap hari. Aku yang kadang-kadang guna pun, dah maki-hamun. Kalian memang penyabar. (sambil buat tabik spring)

Kalau LRT dan komuter pun tak tepati masa dan penuh sendat dengan penumpang umpama ikan sardin, jadi apa beza nya perkhidmatan ini dengan perkhidmatan bas mini dahulu? Sama saja, bukan?

Mungkin yang berbeza- bas mini warna pink, LRT warna putih.

Bas Mini Wilayah

( Lagu 'Bas No. 13' dendangan M.Nasir mengalun - sbg lagu latar )

No comments: