Wednesday, May 20, 2009

Biar Akal Berbicara

Kadang-kadang kita suka perkara itu, tapi atas beberapa sebab, kita tidak boleh laku-kan.

Kadang-kadang kita suka seseorang itu, tapi atas beberapa sebab, kita tidak bisa bersama dengan dia.

Kadang-kadang kita suka benda itu, tapi atas beberapa sebab juga, kita tidak mampu memiliki-nya.

Ya, segala yang berlaku itu bersebab. Mungkin hari ini kita tidak nampak sebab itu. Tapi percaya-lah, mungkin esok, lusa atau pada suatu hari yang mendatang, kita akan temui jawapan pada peristiwa itu.

Jadi, kurang-kan mengeluh. Aku tidak boleh kata, BERHENTI mengeluh. Kerana aku juga kadang-kala mengeluh.

Hey, aku juga manusia biasa seperti kamu, mengerti?. Yang bisa juga berasa penat serta putus asa.

Tapi setelah apa yang aku lalui selama ini, aku tahu Tuhan telah atur-kan segala-nya. Suka atau tidak, terima atau menolak, itu sudah di atur-kan. Terpulang pada kamu untuk menghadapi-nya.

Matang-lah.

Kerana kita tidak tahu tentang hari esok. Tidak salah menoleh ke belakang untuk mengatur langkah ke hadapan. Tapi usah di biar hari yang lepas membayangi kamu sampai bila-bila.

Keluar-lah dari perangkap masa itu. Benar, bercakap memang senang. Aku juga pernah terperangkap dalam masa lalu. Tapi aku sedar, sampai bila? Jadi aku sekadar berkongsi, sebenar-nya terpulang pada kita. Kita yang membuat keputusan untuk keluar atau terus terperangkap dalam ruang masa itu.

8 comments:

pestisid said...

thanks yoe. entry ko ni ade berkait2 ngan ape berlaku kat aku lately. tension.

~~Noli said...

kata katamu benar..
seringkali terpk seringkali terdetik..
kadang2 ketemu jawapan..
kadang2 digantung xbertali..
hanya Dia ada jawapannya..
so kepadaNya kita kmbali..
berdoa lah..=)

miezi said...

well said bro :)

aro said...

aku benci org yg suke mengeluh..hehe

cipan said...

huhu...so damn true!
nak keluar.start anew.but sometimes mende yg membelenggu tu bukan up to kite utk selesaikan...kite hanya mampu melihat and makan hati.nk rungkaikan kekusutan tu memang xmampu,xlayak. kalo sekadar hal cinta...memang boleh...tp ada hal yg lebih besar yg kite xmmpu buat ape kecuali berdoa n mengeluh....
arrgghh.....ape aku ckp nih?!!

p's:jgn lupe jumaat mlm

Afida Anuar said...

Ikhlas aku tanye mu ni yoe..mau keluar dari xxx kah? huhuhu

Anonymous said...

NShade : hehehe...

mia said...

hey im facing this too! after 9yrs,am still stuck in his memories :(