Tuesday, May 5, 2009

Gelanggang Di Tepi Pantai Itu

Sedar tak sedar aku dah terpacak di pantai ini. Toleh kiri, toleh kanan. Apahal tak ada orang?

Gelanggang bola sepak pantai yang dulu meriah, sampai nak main pun berebut-rebut, siap gaduh-gaduh, bermasam muka apa semua tapi sekarang sudah lengang. Apa hal? Betul-lah budak-budak sekarang dah tak suka beriadah petang-petang ni. Nak harap-kan golongan jejaka berusia seperi Kamal, Pajeri, Along dan generasi seangkatan, diorang macam dah bersara dari arena menyepak bola atas pasir pantai ni. Golongan generasi baya-baya aku pulak ramai kerja dan belajar kat luar. Harap budak-budak baru ni lah. Tapi ramai yang merempit dari yang merembat bola. Apadaa.


Bersama dengan dua tiga kerat teman generasi aku yang masih cinta-kan keamanan dan memiliki semangat kesukanan yang tinggi, masuk ke gelanggang. Tapi bukan bola sepak pantai. Bola tampar. Tampar bola tah kemana, banyak guling atas pasir daripada 'spike' bola. Takpe, pasir-pasir halus ini tidak akan mengasari kulit-kulit halus mulus kamu.

Pantai Teluk Lipat masih seperti dulu. Masih meriah dengan manusia. Di seberang benteng sana, berpuluh-puluh kaki pancing dengan kesabaran dan harapan menggunung mereka. Sambil di tonton oleh mereka di dereten warung dan kedai makan bersama keropok lekor dan air kelapa muda. Itu belum campur dengan budak-budak yang tengah main layang-layang, lepak-lepak. Peh, macam kat fun-fair ramai-nya orang.

Bosan dah menampar bola. Dah la main empat orang je. Dua sebelah. Main takraw pun tiga sebelah. Tak boleh blah macam ni. Air laut nampak cantik. Biru dan jernih. Ya. Menggamit kami untuk turun ke situ.

Dan sedar-sedar aku dah kat dalam air. Benar, laut ini masih jernih dan masin air-nya.

3 comments:

Hafizzul Kamarudin said...

owh sedaknye mandi laut...balik baru ni aku dokdang starang nk mandi laut

Yasz said...

Yoe! Jom g scuba! Hehe..

unicorn said...

hafizzul : rugi mung..air laut comel time tuh

yasz : set!kite skodeng penyu dgn ikan nemo..haha