Monday, November 16, 2009

Wakil Sekolah Part II

Menginjak naik ke tingkatan dua, bermakna berpindah ke bangunan asrama baru. Jika sebelum ini kami hanya bermukim sesama kami, kali ini kami berpecah mengikut asrama rumah masing-masing. Mula bercampur bersama para senior di bawah satu bumbung. Buli? Andai tidak tahu erti perkataan ini, usah tinggal di asrama. Saat ini lah buli dan sepak terajang menjadi mainan. Hanya yang benar-benar cekal hati-nya bisa menerus-kan kehidupan di sini. Usah bicara tentang perjuangan jika gentar pada kezaliman. Cewah, macam ayat Anwar Ibrahim pula!

Aku ditempatkan di blok asrama paling jauh dari blok akademik. Nun, sayup mata memandang. Kira-nya jika aku tertinggal buku atau barang sewaktu tiba dikelas, harapan untuk aku patah kembali ke bilik dan mengambil-nya memang tidak ada. Jika aku patah kembali ke asrama, memang dua ratus peratus aku tidak akan kembali ke kelas. Begitu-lah konsikuens-nya.

Jadi, dek kerana asrama aku yang begitu menghujung dan jauh, jauh dari gelanggang bola keranjang, dewan badminton, padang bola dan segalanya. Hanya ada satu padang yang betul-betul hampir dengan asrama aku - padang hoki. Ya, padang hoki. Hanya bersebelahan asrama aku. Justeru, aku memilih menyertai pasukan hoki.

Dalam misi aku untuk mencapai matlamat mewakili sekolah, aku perlu bijak memilih posisi. Jadi aku telah memilih posisi sebagai penjaga gol. Tiada siapa yang sanggup menjadi penjaga gol hoki. Waktu itu, untuk pasukan bawah 15 tahun, hanya ada seorang penjaga gol hoki. Budak tingkatan tiga. Setelah menjalani latihan lebih kurang, agak-agak sudah reti memakai kelengkapan penjaga gol hoki yang iras-iras robocop itu, aku diserap masuk ke pasukan hoki bawah 15 tahun sekolah. Mudah bukan? Di kala rakan-rakan sebaya aku terpaksa bersaing sesama mereka dan pelajar tingkatan tiga, tempat aku sudah terjamin dalam pasukan sekolah. Secara automatik-nya matlamat aku untuk wakil sekolah telah tercapai.

Itu-lah guna-nya akal. Bukan untuk diletak-kan di lutut semata-mata.

Aku masih ingat hingga sekarang perlawanan pertama aku mewakili sekolah. Mana bisa aku lupa-kan. Kami menentang pasukan Sekolah Raja Perempuan, Ipoh. Benar, sekolah perempuan. Pasukan bawah 15 tahun kami menentang pasukan bawah 18 tahun Sekolah Raja Perempuan yang baru mendapat tempat ketiga pertandingan hoki sekolah-sekolah seluruh Malaysia tahun itu. Hingga sekarang aku tidak faham kenapa 'coach' kami mengatur 'friendly game' menentang pasukan sekolah tersebut. Aku suspek beliau mahu lihat daya fokus kami di sepanjang perlawanan terbabit. Ini kerana rata-rata antara kami gagal memberi sepenuh perhatian pada bola dan kayu hoki. Kebanyak-kan hanya bertumpu pada skirt pemain lawan. Otak pula hanya sibuk memikir-kan bagaimana cara mahu menjatuh-kan badan bersama pihak lawan, bukan mahu menjaring-kan gol. Kuning sungguh pemikiran mereka ini.

Kami tewas 3-0 pada perlawanan itu. Itu pon kerana aku bermain sambil memejam mata. Tidak mahu melihat peha-peha dan betis gebu serta mungil pemain lawan yang ber-skirt pendek. Takut mendapat dosa mata. Biasa-nya aku hanya melihat sekali sahaja. Kerana pandangan pertama adalah rezeki, bukan?


Bersambung.....(musik latar Nur-kasih berkumandang lagi)

Pemain Sekolah Raja Perempuan merai-kan jaringan. Saat ini 'coach' kami risau memikir-kan anak buah-nya yang mudah hilang tumpuan.
- Gambar hiasan

3 comments:

cipan said...

pandai RPS..pakai taktik alih perhatian...hehe

Anonymous said...

mmg kapitalis sungguh pemikiran ko.tak kesah dengan apa cara atau macam mana sekalipun,asalkan dapat wakil sekolah cukup la.bagus2.

mcm aku plak,aku pilih sukan yang kurang popular.aku pilih bola tampar,wakil sekolah gak.tp spike tak menjunam la.hihi..

Yasz said...

wei yoe,bukan budak laki jer yg rase excited bile dpt main 'frenly game' with team gals. dlu mase skolah, team netball aku ,coach suruh main friendly match with team basketball skolah.mmg masing2 got excited. haha coz bdak2 basket skolah aku dulu, hensem2 mcm ala2 katun Slamdunk tu.Siap ade sorang tu mmg we all nickname dia Rokawa lagi. Main mmg bersepah n susah nk concentrate kat bola.Hehehe.