Tuesday, November 18, 2008

The Joseph Cycle

Hujung minggu lalu aku ke Rawang. Merajinkan diri ke sana supaya tidak di cop anak saudara yang lupa daratan. Al-maklum lah, di kala bergelar siswa dulu, waktu-waktu poket sedang tenat, pada mereka lah aku menumpang kaseh. Walaupun tidak keluar secara terus dari mulut aku waktu itu tentang keadaan poket dan ekonomi aku kala itu, tapi mereka faham. Justeru adalah tidak wajar setelah aku berkerjaya dan poket pun sudah sedikit selesa (walaupun kadang-kala sering batuk-batuk) aku tidak menjenguk mereka.

Bercakap tentang poket dan ekonomi, Pak Long aku ada menunjukkan padaku sebuah buku yang aku kira agak menarik untuk di baca. Buku tulisan Simon Sim, bertajuk 'The Joseph Cycle'. Terus-terang, aku tidak-lah berminat sangat tentang ekonomi. Namun, buku ini sedikit sebanyak mengubah situasi tersebut.




'The Joseph Cycle' adalah teori dan fakta ekonomi berdasarkan pemerhatian dan kajian penulis bermula tahun 1929 lagi. Apa yang lebih menarik, Simon Sim turut mengaitkan keadaan ekonomi dunia berdasar-kan surah Yusuf di dalam Al-Quran atau Joseph dalam kitab Injil. Sebagaimana dalam surah Yusuf, firaun telah bermimpi sesuatu yang pelik selama 2 malam berturut-turut. Pada malam pertama, firaun bermimpi 7 ekor lembu gemuk di makan oleh 7 ekor lembu kurus. Pada malam kedua pula, si firaun telah bermimpi 7 tangkai penuh berisi gandum dan 7 tangkai gandum yang kering, tidak berisi.

Lantas di suruh Nabi Yusuf terjemahkan. Sebagaimana kita sedia maklum, Nabi Yusuf memiliki mukjizat dalam menafsir mimpi. Yusuf menyuruh mereka menyimpan bekalan yang mencukupi untuk menghadapai musim kemarau selama 7 tahun. Dari situ timbul teori atau kitaran ekonomi di mana 7 tahun akan berada dalam kekayaan manakala 7 tahun berikut-nya berada dalam kerugian atau kegawatan. Dan kitaran ini telah di buktikan oleh Simon melalui graf kitaran ekonomi dunia(Amerika sebenar-nya) bermula dari tahun 1929 lagi. Dari graf itu, memang terbukti 7 tahun pertama ekonomi Amerika akan naik, diikuti oleh kegawatan pada 7 tahun berikut-nya. Kitaran ini berulang-ulang tanpa gagal. Dan kitaran atau tahun ini berbeza antara satu negara dan negara yang lain. Tapi 'pattern' nya sama.

Aku tidak bermaksud untuk menjadi seorang perumus sesebuah buku. Tapi bagi aku, buku ini sangat menarik. Maaf, aku tidak dapat menerangkan dengan lebih terperinci lagi kerana aku pun belum habis membaca buku tersebut. Sekadar berkongsi.

Waktu buku ini di terbit-kan, tahun 2004, Simon meramalkan ekonomi Amerika akan melaui 7 tahun kegawatan bermula tahun 2008 hingga 2015. secara lebih tepat kegawatan itu bermula selepas Sukan Olimpik Beijing. Dan sekarang kita boleh nilai-kan sendiri benar atau tidak teori dan kitaran itu. Cari dan google-lah tentang buku atau surah Yusuf ini. Menarik untuk di fikirkan.

6 comments:

Qica@Noli said...

ermm..
mybe kamu boleh jadik pakar ekonomi sikit ms lagi..
teruskn mmbaca..
jgn lupe update pasal buku tu lg...gheh!=)

saizulhafiz said...

lama nye kalo gawat tu yoe...tempias t kita jgak yg rasa.huhuhu

miezi said...

a must read :)
tp nnt aku mesti end up sleepy membaca. Eheh

wr@ said...

yoe2..was up...economist

unicorn said...

qica : aku x nampak lg bakat aku kat situ. sekadar tertarik utk baca, tahu sket2 psl ekonomi dunia skg. tu je..org kate, love at the 1st sight bila tgk buku nih.

saizul : tu laa psl. smp 2015 tu..doa je la, hrp2 negara kita x teruk efect die tu

miezi : hahaha..same laa mcm aku. tu yg x abes bc lg tu

wr@ : no-lah. just a part time reader.

chocho said...

cam best jerk..nak pinjam..heee~..nak beli xmampu..uhuks!~
~aisyahtojid~