Thursday, January 15, 2009

Pesan Si Tua Itu

Orang tua itu berkata, gantung impian kamu setinggi langit. Kelak jika kamu gagal menyentuh-nya, sekurang-kurang nya kamu terjatuh di atas awan. Lebih baik berbanding jika kamu hanya menggantung impian kamu setinggi awan. Kelak jika terjatuh, terus ke bumi. Hanya sakit yang dapat.

Orang tua itu berkata lagi, lihat dengan mata hati, baca dengan tenang, bertindak dengan akal, bukan emosi. Jika kamu berasa ragu-ragu dengan rencana kamu itu, lebih baik jangan di laksana-kan. Dengar suara dari dalam jasad kamu. Itu adalah panggilan hati kamu.

Kata orang tua itu lagi. Jika ada dua manusia berselisih pendapat, dengar dari kedua-dua pihak itu. Jangan hanya mendengar dari satu pihak lantas terus menghukum. Walaupun yang kamu dengar itu dari teman baik kamu sendiri. Hey, teman baik kamu itu juga manusia yang tidak sempurna dan bisa melakukan kesilapan, bukan?

Sebelum menghilang, orang tua itu berkata lagi. Jangan makan terlalu banyak telur. Kelak jika kamu ber-angin dari bahagian bawah pinggul badan kamu, bau-nya cukup bedebah. Jadi, waspada-lah.


14 comments:

It4Ch1 said...

aku teringat iklan orang tua coca cola tu..

CAMNI LA!!!

saizulhafiz said...

yoe..smua gmbr mesti pkai kasut.trademark ke??

miezi said...

kita mmg mudah nak menghukum,instead of memahami. macam yg aku penah tulis dlm entry MENDUA tu. mmg dia berhak utk dicemuh, tp kita tak pernah nak tau knp dia leh jadi camtu.

kalau ada 2 pihak bergaduh, kita jgn amek port. buat tatau sudah. berkawan biar seribu, musuh biar satu. berpikir dgn akal yg waras.

p/s: seb baik ko tak p smlm, sgt rubbish citer itu.

~~Noli said...

ade jugak bau bedabah..
bagus pesan org tua itu..

unicorn said...

itachi : aku x sempat tgk lg iklan Coke baru tuh..boikot!

saizul : kecik2 dulu, mak aku ckp kalo xpakai kasut, nanti cacing masuk dlm kaki. xpe, nanti aku lukis org pakai selipar plak.

miezi : kalo boleh, jgn ada musuh. nasib baik aku x pi smlm.

noli : bau bedebah tu, bau yg harum gile yg takkan tercapai dek akal-mu.

miezi said...

alamak yoe..silap taip. musuh jgn satu..mamai!!!
sifu & tongga punya pasal. Eheh

maafin guwe...*malu*

lanz™ said...

orang tua tu kata 'macam-macam ada'..

ReeBeLLe said...

selepas habis bace entry ni.. aku hanye tertarik utk komen org tua tu punye spek.. frame dia pink kaler wooo.. huhuh

datuk kame said...

ranggi sungguh org tua ni.. baju kuning, spek pink, rambut ponytail, kasut converse biru..

adakah ini gambaran ko di hari tua? haaa...

razor said...

baiklah orang tua!

influser said...

pesanan pertama orang tua sama dengan pesanan ayah aku..memang berkesan!

unicorn said...

miezi : tiada maaf bagi mu..haha

lanz : tu org tua astro

reebelle : ranggi woo

datu kame : no komen. biar tua, tp hati mau sentiasa muda

razor : bagus

influser : mungkin hanya kebetulan

iizla said...

nice drawing...!
nampak atuk tu sexy habiss.

unicorn said...

iizla : uh..sexy ke? i wonder what the definition for sexy actually.its so subjectif